top of page

Haklarınızı Bilin, Koruyun!

  • 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanuna ve 7223 sayılı Ürün Güvenliği ve Teknik Düzenlemeler Kanununa uygun olarak B2C kapsamında şirketler adına tüketici sözleşmelerinin hazırlanması,

  • Gayrimenkul ve taşınır mülkiyetini konu alan tüketici sözleşmeleri ile tüketici kredisi, bağlı tüketici kredisi, murabaha ve tasarruf finansman sözleşmelerinden kaynaklanan uyuşmazlıkların çözümü başta olmak üzere tüketici hukukuna ilişkin pek çok alanda ilgili yasal mevzuat ve sair güncel yasal düzenlemeler ışığında hukuki danışmanlık ve temsil hizmet vermekteyiz. Detaylı bilgi için ekibimizle irtibata geçebilirsiniz.

Tüketici hukuku kapsamında kimlerin yer aldığı ve neleri kapsadığı açısından öncelikle tüketici kavramının ne olduğunu anlamakta fayda var.

Tüketici:

Ticari veya mesleki olmayan amaçlarla hareket eden gerçek veya tüzel kişidir. 6502 sayılı kanundan anlayacağımız, hazır bir malı veya hizmeti satın alarak onu günlük yaşamında kullanan veya tüketen kişidir. Tüketici, gerçek veya tüzel kişilik olması farketmeksizin, mal veya hizmetten kişisel ihtiyaç amacıyla yararlanan kişidir.

Tüketicinin korunması hakkındaki kanunun tüketicilerin korunması açısından; Temel gereksinimlerin karşılanması, Güvenlik ve güven duyma, Mal ve hizmetleri serbestçe seçme, Bilgi edinme, Eğitilme, Tazmin, Temsil ve Sağlıklı bir çevreye sahip olma hakları çerçevesinde oluşturulmuştur.

 

Tüketici Sözleşmelerine Bakacak Olursak;

  • Taksitle satış sözleşmeleri

  • Tüketici kredisi sözleşmeleri

  • Konut finansmanı sözleşmeleri

  • İş yeri dışında kurulan sözleşmeler

  • Mesafeli sözleşmeler 

  • Finansal hizmetlere ilişkin mesafeli sözleşmeleri

  • Devre tatil ve uzun süreli tatil hizmeti sözleşmeleri

  • Paket tur sözleşmeleri

  • Abonelik sözleşmeleri 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanununda sayılan sözleşmelerin bir kısmıdır.

 

 Bu bilgiler ışığında tüketici olarak ve yukarıda belirtilen sözleşmelerden birine dayanarak başvuruda bulunacağımızı düşünelim. Başvuru için E-devlet üzerinden, Tüketici Hakem Heyetleri veya Tüketici Mahkemeleri aracılığıyla çözüm arama aşamasına geçeceğiz. Tüketici Hakem Heyeti; Tüketici işlemleri ile tüketiciye yönelik uygulamalardan doğabilecek uyuşmazlıklara çözüm bulmak amacıyla kurulmuştur. Tüketici Mahkemeleri ve Tüketici Hakem Heyeti arasındaki farkı bilmekte fayda vardır; Tüketici mahkemesi, tüketici işlemleri ile tüketiciye yönelik her türlü uygulamadan kaynaklanan davalara bakmakla görevli hukuk mahkemesidir. Tüketici Hakem Heyetiyse, yine bu uyuşmazlıklar konusunda çözüm arayan fakat bunu ilçe ya da il heyetleriyle, mahkemeye gitmeden gerçekleştiren heyetlerdir.

 

 Tüketici Mahkemesinin Bakmakla Görevli Olduğu Davalarda Görev Sınırı:

Tüketici mahkemesinde dava açılabilmesi için uyuşmazlığın belli bir parasal değeri aşması gerekir. Uyuşmazlık tüketici mahkemesinin görev sınırlarının altındaysa öncelikle tüketici hakem heyetine başvurulmalıdır. Tüketici mahkemesinin görevi konusundaki parasal sınırlar ve usuller 6502 sayılı yasanın 68. maddesinin verdiği yetkiyle çıkarılan tebliğlerle her yıl yenilenmektedir.

 

TÜKETİCİNİN HAKLARI

 

Ayıplı Mallar

Tüketicinin seçimlik hakları

MADDE 11 –

(1) Malın ayıplı olduğunun anlaşılması durumunda tüketici;

a) Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme,

b) Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme,

c) Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteme,

ç) İmkân varsa, satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteme,

seçimlik haklarından birini kullanabilir. Satıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür.

 

Cayma hakkı

 MADDE 18 –

(1) Tüketici, yedi gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin taksitle satış sözleşmesinden cayma hakkına sahiptir.

(2) Cayma hakkının kullanıldığına dair bildirimin bu süre içinde satıcı veya sağlayıcıya yöneltilmiş olması yeterlidir. Satıcı veya sağlayıcı, cayma hakkı konusunda tüketicinin bilgilendirildiğini ispat etmekle yükümlüdür.

(3) Satıcı cayma süresi içinde malı tüketiciye teslim etmişse tüketici, malı ancak olağan bir gözden geçirmenin gerektirdiği ölçüde kullanabilir; aksi takdirde tüketici cayma hakkını kullanamaz. Cayma hakkı süresi sona ermeden önce, tüketicinin onayı ile hizmetin ifasına başlanan hizmet sözleşmelerinde de tüketici cayma hakkını kullanamaz.

(4) Tüketicinin satıcıyı bulduğu finansal kiralama işlemlerinde cayma hakkı kullanılamaz.

garanti-ve-iade-haklari.webp
tuketici-hukuku.jpg
0003_istock-958335670.jpg

Tüketici Hukuku

  • Linkedin
bottom of page